Certyfikacja DIMAQ
Część osób z mojej sieci kontaktów mnie zna i wie, że jestem osobą, która uwielbia poszerzać swoje horyzonty i zdobywać nowe kompetencje. Zazwyczaj były to kompetencje z różnych dziedzin: zarówno grafiki, digital art’u, sprzedaży czy coachingu. Od kilku lat jednak moim celem jest rozwój w dziedzinie marketingu a dokładnie – digital marketingu. Od samego początku byłam samoukiem, moja wiedza marketingowa opierała się na różnego rodzaju publikacjach, statystykach i jeszcze kilku źródłach i przyznam szczerze, że z cały ten proces odbywał się z bardzo dobrym skutkiem. W pewnym momencie mojego życia postanowiłam zagłębić się w temat reklamy, zaczęłam ogarniać kampanie, początkowo tylko dla siebie a po pewnym czasie również dla moich klientów. Wszystko działało tak, jak powinno. Klienci byli zadowoleni, sprzedaż im rosła, marki stawały się popularne, jednak ja ciągle czułam niedosyt. Przecież każdy chce mieć dokument, który potwierdzi umiejętności, prawda? I wtedy właśnie, w idealnym momencie, dostałam ogromną dla mnie możliwość szkolenia i certyfikacji DIMAQ. Dziś chciałabym Wam przybliżyć moją historię, opowiedzieć o procesie certyfikacji oraz poradzić, jak zdać egzamin za pierwszym razem! Zapraszam do wpisu.
Zanim zacznę opisywać cały proces, chciałabym wyjaśnić, czym właściwie jest DIMAQ. Zacytuję tutaj dokładny, rzetelny opis, który pobrałam z oficjalnej strony www.dimaq.pl:
DIMAQ to międzynarodowy standard kwalifikacji digital marketingowych, który istnieje od 2015 roku. Definiuje niezbędny poziom wiedzy i kwalifikacji specjalistów z obszaru marketingu cyfrowego, pozwala na jego porównywanie i ewaluację. Metodologia DIMAQ została opracowana przez ekspertów powołanych przez IAB Polska pod nadzorem merytorycznym Branżowej Rady ds. Kompetencji IAB Polska. Standard posiada rekomendację IAB Europe i jest dostępny w 9 europejskich krajach: Polsce, Grecji, Słowacji, Słowenii, Serbii, Czarnogórze, Rumunii, Bośni i Hercegowinie oraz na Cyprze. Certyfikat, zgodny z założeniami Europejskiej Ramy Kwalifikacji, dostępny jest na dwóch poziomach: Basic i Professional. Aby go uzyskać, należy zdać egzamin sprawdzający przekrojową wiedzę z 12 obszarów e-marketingu. Ze względu na dynamicznie rozwijającą się branżę, ważność certyfikatu jest ograniczona czasowo do 2 lat i podlega procedurze recertyfikacji.
Wiecie już, czym jest DIMAQ, czas przejść do przygody z certyfikacją. Pierwszym krokiem, który polecam wykonać, jest wejście na oficjalną stronę www.dimaq.pl i wykonanie testu poziomującego. Certyfikacja odbywa się na dwóch możliwych poziomach: BASIC i PROFESSIONAL. Po rozwiązaniu testu poziomującego, otrzymacie informację na jakim poziomie jest Wasza wiedza. Kolejnym krokiem, który warto zrobić, jest pobranie sylabusa z tej samej strony www, który znajduje się zarówno w zakładce BASIC jak i PROFESSIONAL. Dzięki niemu dowiecie się, co wchodzi w zakres szkolenia oraz w jakie elementy trzeba uzupełnić swoją wiedzę, aby zdać egzamin. Tutaj polecam dokładnie zastanowić się czy na pewno chcemy wziąć udział w całym procesie i wybrać swój poziom, bo samo szkolenie jak i egzamin nie jest tanie a uwierzcie mi, że nauki też będzie sporo przed Wami… Już Was uspokajam: ten moment, kiedy na ekranie monitora wyświetla się informacja, że egzamin jest zaliczony, wynagradza wszystko. Ja z emocji cała się trzęsłam i dopytywałam, czy to już i czy na pewno zaliczyłam, bo nie mogłam w to uwierzyć. Byłam dumna z tego, że kolejny tak ważny dla mnie certyfikat będzie zdobił moją ściankę chwały. Wiecie, to taka ściana, na której wiszą wszystkie certyfikaty. 😉 Macie taką, prawda? Jeśli nie to polecam ją zrobić, bo wtedy każdego dnia możecie czuć się dumni z samych siebie. Oczywiście nie tylko o dumę tu chodzi, ale również o samą wiedzę. Okej, wracam na ziemię, bo trochę się rozmarzyłam i wybiegam informacji poza kolejność.
DIMAQ BASIC i PROFESSIONAL potwierdza wiedzę z digital marketingu, której do przyswojenia jest całe mnóstwo, ale to już wiecie. BASIC omawia nam podstawy, PROFESSIONAL bardziej rozbudowane zagadnienia. Szkolenie w wersji online trwa 8 dni, szkolenie stacjonarne trwa 4 dni (aktualnie szkolenia odbywają się tylko online). W ramach programu przerabia się wiele zagadnień z 12 obszarów digitalu:
– ogólnie pojęty Digital Marketing
– strategia i planowania
– e-mail marketing
– SEM’u (Search Engine Marketing)
– Display advertising i programmatic
– Content Marketing i Webwriting
– Social media
– Video advertising / Programmatic
– Mobile marketing
– E-commerce
– Analityka internetowa i user experience
– Prawo w internecie
Moje szkolenie odbywało się online i prowadzone było przez Monikę Bartołd, która posiada ogromną wiedzę z zakresu digitalu. Przyznam szczerze, że mój poziom wiedzy po szkoleniu mocno się podniósł, bo pomimo, iż jestem w branży już wiele lat, poruszane były zagadnienia o których nigdy nie słyszałam.
Po 8 dniach intensywnego szkolenia nadszedł czas na egzamin. Umówić się na niego możemy również przez stronę www.dimaq.pl. Tam wybieramy swój termin iiii planujemy wyjazd do Warszawy! Niestety, egzaminy odbywają tylko stacjonarnie, ale uważam, że to dobrze, bo przynajmniej wiedza jest rzetelnie kontrolowana i nie ma możliwości posiłkowania się googlami. Egzamin BASIC trwa 60 minut, składa się z 80 pytań jednokrotnego wyboru z 12 obszarów digital marketingu, o których wcześniej wspominałam. Egzamin na poziomie PROFESSIONAL składa się z tej samej ilości pytań, ale tutaj mamy pytania wielokrotnego wyboru, więc jest dużo trudniej. Aby egzamin został zaliczony, musimy zdobyć 75% poprawności czyli odpowiedzieć dobrze na 60 z 80 pytań. Czy to dużo? I tak i nie. Pytania losowane są z puli bodajże 800 pytań, ale niektóre pytania trafiają się banalnie proste a inne znów bardziej logiczne. Ja w ciągu 30 minut odpowiedziałam na około 55 pytań od razu, jedno po drugim. Nad resztą pytań musiałam już zastanawiać się dłużej, bo były podchwytliwe i weryfikowały to, czy potrafimy logicznie myśleć. Dlatego właśnie wszystko, czego uczymy się na szkoleniu musimy rozumieć. Bez sensu jest uczenie się na pamięć, bo możemy się bardzo zdziwić na egzaminie. Oczywiście, pojęcia, skróty czy liczby musimy znać, ale planowanie kampanii czy przeliczenie ROI już musimy rozumieć.
Po zdanym egzaminie wychodzimy z sali i czekamy na nasz certyfikat potwierdzający umiejętności, który drukowany jest od razu. Jeśli nie poszło nam dobrze, możemy umówić się na kolejny egzamin dopiero po upływie jednego miesiąca. Po wręczeniu certyfikatu możemy jeszcze zrobić sobie zdjęcie w słynnej ramce, która potwierdza, że od teraz masz swoją nową SUPER MOC.
Na sam koniec jeszcze kilka słów o recertyfikacji. Zdany egzamin ważny jest przez dwa lata. W tym czasie możesz bronić go, zbierając punkty. Aby obronić BASIC potrzebujemy 50 0pkt, PROFESSIONAL wymaga od nas 100 pkt. Punkty zbieramy przez cały ten okres biorąc udział w konferencjach IAB, webinarach oraz na kilka innych sposobów. Jeśli zbierzemy wymaganą ilość punktów, po dwóch latach certyfikat zostaje przedłużony a my nie musimy ponownie podchodzić do niego. Chodzi tutaj oczywiście o zmiany, które zachodzą na rynku, o wydatki na reklamę i wiele innych statystyk, które aktualizują się po każdym zakończonym roku.
Mam nadzieję, że trochę przybliżyłam Wam proces certyfikacji i że zdecydujecie się na wzięcie udziału w tym procesie, bo w Polsce nie ma innej tak dobrej możliwości potwierdzającej Wasze umiejętności w dziedzinie Digital Marketingu a każdy nowy pracodawca na pewno doceni fakt, że posiadacie certyfikat DIMAQ. <3
Judyta Foksa