Key Performance Indicators
Jeśli prowadzisz firmę na pewno wiesz, że wszystkie procesy, które w niej zachodzą, zawsze mają jakiś konkretny cel. Prowadząc sklep stacjonarnie lub online, oczekujesz, że zjawią się u Ciebie klienci lub, że zakupią Twoje produkty online. Prowadząc firmę transportową, Twoim celem jest pozyskanie jak największej ilości ładunków. Jednym z moich celów, przy prowadzeniu kampanii sprzedażowej w Internecie, jest dowiedzieć się, czy kampania było na tyle skuteczna i wpadło z niej na tyle dużo zakupów, że koszt przypadający na jeden zakup nie przekroczył wyznaczonej przeze mnie kwoty. Takich celów w naszym codziennym, biznesowym życiu jest całe mnóstwo i można by je wymieniać w nieskończoność, ale czy istnieje sposób na szybką analizę i skuteczność naszych działań? Oczywiście, ze tak! Przecież właśnie w tym celu piszę ten artykuł. Z mojej publikacji dowiesz się, jak wyznaczać cele, jak pracować z nimi, mierzyć ich skuteczność oraz jakie właściwie cele wyznaczać sobie w różnych branżach, bo przecież jak wiadomo, w każdej branży oczekujemy czegoś innego. Właśnie w tym momencie pojawia się nam pojęcie KPI.
KPI (key performance indicators) są mierzalnymi wartościami, które pokazują nam efekty oraz skuteczność naszych działań, w każdej firmie będą wyglądały inaczej oraz będą charakteryzowały się innym efektem końcowym. Bardzo często zdarza się, że wyznaczając sobie jakiś cel na szybko, nie zastanawiamy się zbyt długo czy nasze działania doprowadzą do jego realizacji i nie analizujemy zachodzących procesów w trakcie, bo tak na prawdę nie wiemy na czym powinniśmy się skupić Efekt finalny? Nie osiągamy zamierzonego celu.
Dlaczego powinniśmy wyznaczać sobie cele? Dzięki nim mamy motywację do działań, zrzucamy zbędne kilogramy (u mnie z tym celem raczej średnio :P) osiągamy sukcesy w życiu codziennym, zostajemy docenieni w pracy i no właśnie… Zarabiamy pieniądze. Zanim jednak do tego wszystkiego dojdziemy, musimy nasz CEL sobie wyznaczyć, prawda? Cel, który będzie realny, subiektywny, produktywny i przede wszystkim policzalny. Liczby nie są subiektywne i nie kłamią. To konkrety, których nie da się oszukać. Dlatego właśnie warto znaleźć właściwe wskaźniki, dzięki którym otrzymamy konkretne cyfry, które pokażą, czy cel był skuteczny, czy w danym miesiącu zarobiłeś więcej niż w poprzednim lub czy Twoja waga spadła a może wręcz podskoczyła. Cele powinniśmy wyznaczać zawsze zgodnie z zasadą SMART. Zasada SMART pomoże Ci określić, czy dobrane przez Ciebie wskaźniki efektywności są zasadne Zasada ta mówi, że KPI powinny być:
specific – jednoznacznie sformułowane
measurable – mierzalne
achieveable – osiągalne
relevant – istotne
time- bound – czasowe
Przykłady KPI w różnych branżach
Jeśli już rozumiesz, czym są cele oraz wskaźniki ich efektywności, rozpiszę Ci teraz konkretne przykłady KejPiJajów (tak wiem, brzmi dziwnie ale tak na nie mówimy), dla kilku modelów biznesowych.
OBSŁUGA KLIENTA
Liczba wykonanych telefonów / Średnia ocena jakości obsługi / Liczba zgłoszonych reklamacji / Liczba pozytywnych feedback’ów i pozytywnych opinii
SPRZEDAŻ PRODUKTÓW I USŁUG
Średnia wartość transakcji / Wartość utraconych szans sprzedaży /Ilość sprzedanych towarów lub usług
MARKETING
Liczba pozyskanych leadów / Liczba nowych subskrybentów / Liczba zapytań ofertowych / Liczba klientów pochodzących z reklamy online
W telegraficznym skrócie opisałam Ci, o co chodzi w KejPiJajach, czym są oraz jak je wyznaczać. Mam nadzieję, że temat nie będzie dla Ciebie trudny. Daj znać w komentarzu, czy wyznaczasz sobie cele i czy mierzysz ich skuteczność przy pomocy KPI.
Już niedługo kolejny wpis.
Do zobaczenia!
Judyta Foksa